1930
Η εξέλιξη της διακόσμησης τη δεκαετία του 1930 καθώς αντιλαμβανόμαστε μια στροφή στον τρόπο ζωής και στον τρόπο διακόσμησης των σπιτιών. Μετά την οικονομική κρίση που ακολούθησε το κραχ της Wall Street το 1929, η διάθεση για πολυτέλεια έδωσε τη θέση της σε μια πιο συγκρατημένη προσέγγιση στη διακόσμηση. Παράλληλα, η ανάγκη για κατοικίες αυξήθηκε σημαντικά, με ωθητικό παράγοντα την ανάπτυξη των προαστίων και την κατασκευή νέων σπιτιών.
Στη Βρετανία, το στυλ Tudor ήταν εξαιρετικά δημοφιλές κατά τη δεκαετία του 1930. Τα σπίτια αυτά χαρακτηρίζονταν από ψηλά τοιχώματα, καμινάδες, διακοσμημένες πόρτες και γεωμετρικά σχήματα. Αυτή η επιστροφή σε παραδοσιακά στοιχεία ήταν ένας τρόπος για τους ανθρώπους να αντιμετωπίσουν την αβεβαιότητα της εποχής.
Επίσης, κατά τη δεκαετία του ’30, παρατηρούμε την εμφάνιση του σετ 3 τεμαχίων, που αποτελούταν από τριθέσιο καναπέ, διθέσιο καναπέ και πολυθρόνα. Αυτό το σετ έγινε δημοφιλές για την πρακτικότητά του και την εξοικονόμηση χώρου.
Όσον αφορά τη διακόσμηση εσωτερικών χώρων, το στυλ ήταν πιο απλό σε σύγκριση με την προηγούμενη δεκαετία. Δερμάτινες πολυθρόνες και καθρέπτες σε σχήμα βεντάλιας έδιναν μια λεπτή αλλά κομψή εμφάνιση στους χώρους, ενώ τα ντουλάπια με γυάλινη πρόσοψη χρησιμοποιήθηκαν για να επιδείξουν την καλύτερη πορσελάνη.
1940
Η δεκαετία του 1940 φέρνει μια νέα πρακτικότητα και απλότητα στον τρόπο διακόσμησης λόγω των συνεχιζόμενων επιπτώσεων του πολέμου. Οι καταστροφές από τον πόλεμο είχαν ως αποτέλεσμα υψηλή ζήτηση για έπιπλα, ενώ η διαθεσιμότητα της εγχώριας ξυλείας ήταν περιορισμένη, οδηγώντας τους τεχνίτες σε πρακτικές λύσεις. Ως αποτέλεσμα, δημιουργήθηκαν επίπλα που ήταν πιο λειτουργικά και πρακτικά.
Καινούργια έπιπλα κατασκευάστηκαν για να καλύψουν τις ανάγκες των πληγέντων και των νέων ζευγαριών, με τα μεταχειρισμένα έπιπλα από σκούρο ξύλο να είναι ιδιαίτερα δημοφιλή λόγω της άμεσης διαθεσιμότητάς τους.
Χαρακτηριστικά της εποχής ήταν τα παρκέ πατώματα, οι σύγχρονες λαβές πόρτας από bakelite και τα ραδιόφωνα. Επίσης, πρακτικά αλλά και ευφάνταστα υφάσματα με μικροσκοπικά σχέδια χρησιμοποιήθηκαν τόσο στη μόδα όσο και στη διακόσμηση εσωτερικών χώρων. Αυτή η απλότητα και λειτουργικότητα ανταποκρίνονταν στις ανάγκες μιας εποχής που αναζητούσε σταθερότητα και ασφάλεια μετά από τις ταραχές του πολέμου.
1950
Η δεκαετία του 1950 φέρνει μια αύρα αισιοδοξίας και φωτεινότητας με την εμφάνιση φωτεινών και ευχάριστων χρωμάτων στον εσωτερικό σχεδιασμό. Οι ιδιοκτήτες των σπιτιών επιλέγουν έπιπλα, συσκευές και αξεσουάρ σε αναβαθμισμένους τόνους του κόκκινου, μπλε, κίτρινου και πράσινου, δημιουργώντας ένα πιο ζωηρό και ρομαντικό περιβάλλον.
Τα έπιπλα της εποχής κατασκευάζονται συνήθως από ωχρό ξύλο με κομψά, κωνικά πόδια, ενώ τα μοτίβα είναι διακριτικά ή εκκεντρικά, από γραφικές επαναλήψεις μέχρι εικονογραφημένα σχέδια. Η τεχνολογική πρόοδος καθιστά το πλαστικό και το αλουμίνιο πιο προσιτά, επιτρέποντας τη χρήση τους σε οικιακά σκεύη και συσκευές.
Στην κουζίνα, οι αμερικάνικοι τύποι κουζίνας γίνονται δημοφιλείς, ενώ τα κρεβάτια εμφανίζονται σε διάφορα χρώματα, ξεφεύγοντας από τον παγιωμένο μονοχρωματικό στιλ του παρελθόντος. Η διακόσμηση του σπιτιού γίνεται πιο ζωντανή και εκφραστική, αντικατοπτρίζοντας την αισιοδοξία και την επιθυμία για φρεσκάδα μετά από τα ταραγμένα γεγονότα του πολέμου.
1960
Η δεκαετία του 1960 φέρνει μια επανάσταση στον εσωτερικό σχεδιασμό, με την άνοδο της ποπ κουλτούρας και τον πειραματισμό σε σχέδια και χρώματα. Τα σχέδια συχνά έχουν μια ψυχεδελική εμφάνιση, επηρεασμένη από την αρτ νουβό και την ανοιχτή αντίληψη για τη ζωή. Οι εσωτερικοί χώροι γίνονται πιο casual και χαλαροί, με χρωματικές πινελιές, στροβιλιστικά σχέδια και πλούσια υφάσματα.
Στη διάρκεια αυτής της περιόδου, εμφανίζονται νέες τάσεις στον φωτισμό και τα έπιπλα, με την εισαγωγή των λαμπτήρων τύπου Lava και τη δημιουργία πιο ρευστών σχεδίων από πλαστικό. Κάποια σπίτια και καταστήματα διαθέτουν ακόμη και “κοιλώματα συνομιλίας”, χώρους όπου οι άνθρωποι μπορούν να χαλαρώσουν και να κοινωνικοποιηθούν.
Ο Terence Conran ανοίγει το Habitat το 1964, καθιστώντας τον καλύτερο σχεδιασμό πιο προσβάσιμο, ενώ η αποστολή των αστροναυτών το 1969 ενεργοποιεί τη φαντασία με φουτουριστικά πρότυπα και σχήματα. Οι κομψοί μπουφέδες και οι αποθηκευτικές μονάδες γίνονται ιδανικές λύσεις για μικρότερους χώρους, ενώ ο φωτισμός και τα έπιπλα αποκτούν πιο σύγχρονες και λειτουργικές μορφές. Αυτή η δεκαετία σηματοδοτεί μια εποχή του πειραματισμού και της διασκέδασης στον εσωτερικό σχεδιασμό.
1970
Η δεκαετία του 1970 φέρνει μια επανάσταση στην εξέλιξη της διακόσμησης με τάσεις η της οποίες διακρίνουμε μέχρι και σήμερα, με την προτίμηση έντονων και φωτεινών χρωμάτων όπως το πορτοκαλί και το πράσινο. Οι σουίτες μπάνιου είναι έγχρωμες, συχνά σε έντονες αποχρώσεις όπως το κίτρινο, το αβοκάντο πράσινο και το λαμπερό μπλε, ενώ τα μακρόστενα χαλιά γίνονται αναπόσπαστο μέρος της διακόσμησης.
Η μαζική παραγωγή αυξάνεται και οι άνθρωποι γυρίζουν σε στοιχεία που υποστηρίζουν μια πιο απλή ζωή. Τα κρεμαστά φυτά, τα έπιπλα από καλάμια και μπαμπού, καθώς και τα χειροποίητα κεραμικά και υφαντά, προσδίδουν ένα μποέμικο και εκλεκτικό στυλ στους εσωτερικούς χώρους. Τα κοκτέιλ μπαρ γίνονται δημοφιλή, αναδεικνύοντας την άνοδο της διασκέδασης στο σπίτι.
Ο εσωτερικός σχεδιασμός της δεκαετίας του 1970 χαρακτηρίζεται από το χρώμα, το πειραματισμό και την ελευθερία έκφρασης, δημιουργώντας ένα περιβάλλον που αντανακλά τη ζωντάνια και την ενέργεια της εποχής.
1980
Η δεκαετία του 1980 φέρνει μια εντελώς ιδιαίτερη και διαφορετική αισθητική στην εξέλιξη της διακόσμησης, με έντονα, γραμμικά σχήματα που κυριαρχούν. Η επιθυμία για νέα τεχνολογία και η επιρροή των υπολογιστών είναι εμφανής στον σχεδιασμό της εποχής.
Υπάρχουν δύο βασικές κατευθύνσεις: Η πρώτη είναι ένα πιο ταλαιπωρημένο στυλ διακόσμησης, γνωστό ως shabby-chic, με καρό και λουλουδάτα μοτίβα και κρόσσια, εκφράζοντας μια επιθυμία για αγροτικό τρόπο ζωής.
Η άλλη κατεύθυνση είναι πιο γραφική και φανταχτερή, με μαύρα έπιπλα, έντονα μπλοκ στοιχεία και μινιμαλιστικά σχέδια που εστιάζουν σε απλά σχήματα όπως παύλες και κουκκίδες.
Τα αντίθετα χρώματα είναι επίσης δημοφιλή, όπως το κίτρινο και το μπλε, ενώ η τεχνική του stencilling στους τοίχους κερδίζει δημοτικότητα. Τα μεγάλα καταστήματα επίπλων κάνουν την εμφάνισή τους, με την Ikea να εισάγει το έτοιμο έπιπλο και να καθιερώνει την έννοια του mainstream design τη δεκαετία εκείνη.
1990
Η δεκαετία του 1990 ξεχωρίζει προσφέροντας το χαρακτηριστικό μινιμαλιστικό της ύφος στην εξέλιξη της διακόσμησης , αποτελώντας έναν έντονο αντίποδα στην πολύχρωμη και εκκεντρική δεκαετία του 1980. Κυριαρχούν τα αποσβεστήρια χρώματα όπως το μανόλιο και το τεφρόχρωμα (Taupe), καθώς και τόνοι καστανού, γκρι και μπεζ, ενώ τα υπόλοιπα χρώματα παραμένουν σε δεύτερη μοίρα.
Η εσωτερική διακόσμηση επηρεάζεται από την ανατολική κουλτούρα, με στοιχεία όπως φαναράκια και πλέγματα να γίνονται δημοφιλή. Τα έπιπλα συχνά υιοθετούν το πορτοκαλί του πεύκου ή είναι λευκά βαμμένα, προσδίδοντας έναν αέρα απλότητας και ευρυχωρίας στον χώρο. Συνολικά, η δεκαετία αυτή είναι γνωστή για την επικράτηση της λιτότητας και της ηρεμίας στον εσωτερικό σχεδιασμό.
2000
Η δεκαετία του 2000 φέρνει μια σειρά από νέες τάσεις στον εσωτερικό σχεδιασμό. Το γκρίζο αναδεικνύεται ως κύριο χρώμα, ενώ το μπεζ αποτελεί το “νέο ουδέτερο”. Υπάρχει μια τάση προς τη χρήση τολμηρών, σκούρων χρωμάτων που δεν ήταν τόσο δημοφιλή από την εποχή των βικτοριανών χρόνων. Επίσης, τα εφέ χρώματος και τα σχεδιαγράμματα που εφαρμόζονται σε τοίχους και ξύλινες επιφάνειες δημιουργούν μια εντυπωσιακή εσωτερική διακόσμηση.
Ωστόσο, πέρα από την εμφάνιση, ο εσωτερικός σχεδιασμός επηρεάζεται και από την ανησυχία για τα οικολογικά θέματα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση της χρήσης ανακυκλώσιμων και vintage αντικειμένων, καθώς και την προτίμηση για υλικά που συνδυάζουν το παλιό με το νέο.
Επιπλέον, παρατηρείται μια αναβίωση του μεσογειακού στιλ και της δεκαετίας του 1970. Η τάση αυτή αντικατοπτρίζει την αναζήτηση για νέες αισθητικές και εκφράζει μια επιθυμία για ευεξία και φυσική ομορφιά στο σπίτι.
Τέλος, η τεχνολογική ανάπτυξη, όπως η 3D εκτύπωση και ο LED φωτισμός, επηρεάζει επίσης τον εσωτερικό σχεδιασμό, προσφέροντας νέες δυνατότητες και επαναπροσδιορίζοντας τα στοιχεία του.